Domovní řád
Uživatelem/klientem se pro potřeby domovního řádu rozumí osoba, které je poskytována sociální služba, konkrétně pro sociální službu azylový dům pro ženy a matky s dětmi se uživatelem rozumí žena, která patří do cílové skupiny poskytované sociální služby.Domovní řád je závazný(viz. smlouva o ubytování) pro všechny ubytované uživatelky a děti azylového domu pro ženy a matky s dětmi o.p.s. PETRKLÍČ, Na Krajině 44, Uherské Hradiště –Vésky.
Domovní řád je nedílnou součástí smlouvy o poskytnutí ubytování a v případě jeho nedodržování může být ze strany poskytovatele uživatelce vysloveno „upozornění na porušení DŘ“, na jehož základě může být pobyt uživatelky vAD ukončen.
Poskytovatel si vyhrazuje právo na změny a doplňky tohoto Domovního řádu.Platná pro všechny obyvatele je vždy jeho poslední verze, kterou dodržují.
Jako doplněk Domovního řádu slouží Informační manuál, který obdrží každá klientka /žadatelka a který je dostupný i na webových stránkách AD.
1.Ubytování, platba nájmu
1.1.Nájemné za pobyt se vypočítává dle ceníku viz. příloha.Úhrada probíhá na základě vystavené faktury za daný kalendářní měsíc. Pokud není platba uhrazena do 25. dne kalendářního měsíce, je to důvodem k předání výzvy k úhradě nájmu a udělení ústního napomenutí.
1.2.Pokud není platba nájmu uhrazena do posledního dne v měsíci, jeto důvodem k udělení písemného napomenutí za hrubé porušení DŘ, které může být důvodem k zahájení jednání o ukončení pobytu.
2.Užívání bytových jednotek
2.1.Klientka nese za svou bytovou jednotku plnou zodpovědnost. Je povinna udržovat čistotu, chránit majetek a vybavení před zničením, zacházet šetrně se svěřenými věcmi, nestěhovat a nepoškozovat nábytek, dveře a stěny samolepkami, kresbami, neplýtvat elektrickou energií, vodou ani teplem.
2.2.Závadu nebo poškození vybavení bytu nebo společných prostor hlásí klientky neprodleně (i mimo měsíční kontroly závad) za účelem zajištění bezpečnosti nebo opravy škody. Zároveň se klientka s pracovnicí dohodne, jakým způsobem bude oprava škody provedena nebo uhrazen poničený majetek (hotově nebo odečtením zvratné kauce při ukončení pobytu).
2.3.Při odchodu z AD na noc a déle klientka vypne ze zásuvky elektrické spotřebiče (mimo lednice). Pokud bude pryč dva a více dní, pak i otočí vypínač bojleru do polohy 0 a sníží topení, zavře okna v bytě a vynese odpadky. Poté klientka požádá pracovnici o kontrolu BJ, kdy jí oznámí svůj odjezd, příp. adresu pobytu dětí.
3.Užívání společných prostor AD
3.1.Do společných prostor patří: zahrada, společenská místnost (herna), chodby, kočárkárna, prádelna a kuchyňka. Tyto místnosti mají svá pravidla užívání, která klientky i jejich děti dodržují.Klíče od kuchyňky, prádelny nebo herny vydávají pracovnice dospělé osobě, která následně odpovídá za pořádek a neponičený stav věcí vdané místnosti. Pokud zjistí nějaké poškození v místnosti či nepořádek po předchozí klientce, je povinna to oznámit v kanceláři soc. pracovníků. V opačném případě bude náprava vyžadována po dané klientce.
3.2.Pro praní prádla mohou klientky používat pračky, které jsou majetkem AD. Po doprání pračku vyčistí (zásobník na prací prášek i buben pračky) od zbytku pracího prášku a nečistot (nití, vlasů apod.).Platí stejně i pro sušičku.Do prádelny nemají přístup děti.
3.3.Platí zákaz vstupu do provozních místností(kotelna, sklad, půda, sklep)a zákaz vstupu bez vyzvání do kanceláře soc. pracovnic nebo ředitelky.
3.4.Klientka je povinna dodržovat noční klid, který trvá od 22:00 do 6:00. V době mezi 6 hod. a 8 hod. je klientka povinna regulovat hluk a chování své a svých dětí takovým způsobem, aby nedocházelo k rušení provozu AD a ostatních ubytovaných. Po 20 hod. by se neměly matky s dětmi již nadměrně zdržovat na zahradě a chodbách (vzhledem k uspávání malých dětí a přípravě dětí na další školní den).
4.Úklid
4.1.Klientky jsou povinny udržovat čistotu a pořádekpo sobě i svých dětech. Úklid a celkovou čistotu přidělené bytové jednotkya společných prostor si zajišťují samy svými čistícími prostředky,a to včetněprostoru před AD asezónního úklidu (hrabání listí, odmetání sněhu, atd.).
4.2.Během celého týdne zodpovídají za čistotu společných prostor klientky, které sestřídají postupně v pravidelném týdenním úklidu. Čistě uklizené společné prostory klientky předávají pracovnici na službě vždy vnedělivdobě mezi 17hod a18hod.
5.Elektrické spotřebiče
5.1.Klientky mohou užívat své elektrospotřebiče(televizor, vysavač atd.), které ale musíbýt buď vzáruce splatným záručním listem,nebo mít provedenou platnou revizi o bezpečnosti jejich provozu, kterou si uživatelky zajišťují samy a na vlastní náklady.
6.Péče o dítě
6.1.Podmínkou pobytu vAD je řádná a všestrannápéče matkyo dítě. Matkaje povinnadítěti zajišťovat všechny biologické potřeby (jako je průběžná hygiena, stravování, jeho ošacení apod.). Základní povinností je dále i zajištění pravidelné školní docházky dítěte. Zároveň je klientkapovinnadbát o hygienu svou vlastní. Matka má také usilovat o vytvoření klidného a láskyplného prostředí pro své dítě (děti).
6.2.Matky dbají na dodržování domovního řádu svými dětmi. Musí mít přehled o pohybu svých dětí vprostorech AD, aby nedošlo kporušení bezpečnosti či ničení majetku AD.
6.3.Pracovnice nepřebírají zodpovědnost za děti klientek, které nemohou vprostoráchazylovéhodomuzůstat samy bez dozoru.
6.4.Děti si mohou klientky hlídat mezi sebou.Hlídání dětí si klientky domlouvají pouze vAD, kdy tuto skutečnost oznámí pracovnici a stvrdí hlídání podpisem obou stran.Svýjimkou pravidelných nočních pracovních směnnení dovoleno hlídání dětí jiné klientce přes noc.6.5.Hlídání nezl. dítěte rodinným příslušníkem či samostatný pobyt dítěte vAD je možný pouze výjimečně, na základě předchozí písemné dohody poskytovatele služby a klientky.
7.Řešení sociálně nepříznivé situace
7.1.Aby byl pobyt vazylovém domě smysluplný, je třeba, aby klientka spolu se sociální pracovnicí pracovala na řešení své nepříznivé situaceběhem společných a předem domluvených schůzek(individuálních plánech). Nebude-li řešit svou sociálně nepříznivou situaci, protože nechcenebo už ze svého pohledu nemáco řešit, důvody kvyužití tétosociální služby pominulya pobyt může být ukončen ze strany poskytovatele služby i předčasně.
7.2.Aktivita řešit svou situaci za podpory nebo pomoci sociální pracovnice a účast na společných schůzkách klientekjsou podmínky pobytu. Klientka se může zúčasti na schůzce klientek nebo sklíčovou pracovnicísdostatečným předstihemomluvit zdůležitých důvodů jako je nemoc, zaměstnání, soudní jednání, apod.
7.3.Klientky mají kdispozici vkancelářipracovnicpočítač spřístupem na internet, který mohou využívatpři řešení své sociální situace a jejich děti při vypracovávání domácích úkolů. Tento počítač mohou klientkya děti starší 11let využívat vdobě od 15:00 do 18:30 a od 19:30 do 21:45. Dětimladší 11letmohou na počítač pouze vdoprovodu matky.
8.Příchody / odchody z AD v průběhu pobytu
8.1.Je třeba, aby klientka nebo její dětinahlásilyslužbě vždy svůjodchod a taky příchodzpět doazylového domu a odevzdaly klíče od bytu, když odchází.
8.2.Pokud klientka jedepryč na několik dní, také službě nahlásíi místo, kde budesdětmi pobývat. Pokud se nemůževrátit vnahlášeném termínu, oznámí to pracovnicím prostřednictvím telefonunebo mailusdatem návratu. Pracovnice potvrdí přijetí omluvy buď telefonním kontaktem, či odpovědí na SMS nebo email. Neakceptujeme omluvy přes třetí osoby.
8.3.Klientky, které jsou vAD ubytované bez dítěte,oznamujínepřítomnost vAD sdostatečným předstihem, nejpozději do 22:00hod. danéhodne. Klientky pečující o dětioznamují svou nepřítomnost vAD sdostatečným předstihem, nejpozději do 20:00 hod.daného dne.
8.4.Ubytování vAD PETRKLÍČ, o.p.s. bylo přiděleno v krizové bytové situaci. Pokud se klientkas dětmi bezdůvodně zdržujedlouhou dobu mimo AD (dlouhodobénávštěvy známých, příbuznýchapod.)bude klientce navrženo ukončení smlouvy, neboť bytová jednotka není dostatečně využívána a může být nabídnuta jinému zájemci, který se nachází v akutní tísni a naléhavě potřebuje ubytování.
8.5.Vpřípadě 3 a více denní neodůvodněné a neomluvené nepřítomnosti klientky může ředitelka rozhodnout o ukončení pobytu klientky i bez její přítomnosti.
8.6.Vpřípadě, že je uživatelka zaměstnána, je možné, aby na nezbytně nutnou dobu, která je stanovena písemnou dohodou mezi poskytovatelem služby a klientkou, vyčkalo dítě po návratu ze školy příchodu matky (maximálně však 4 hodiny).Bez této předem sjednané dohody není možný samostatný pobyt dítěte vAD.
9.Návštěvy v AD
9.1.Klientkaje povinnaneprodleněohlásit pracovnici AD příchod a odchod každé návštěvy a nahlásit jména všech příchozích osob, které si pracovnice zapíše do knihy návštěv.
9.2.Návštěvy nemohou pobývat nebo se pohybovat ve všechprostorách azylového domu bez přítomnosti klientky.
9.3.Návštěvy jsou povinny respektovat a dodržovat DŘ a nenarušovat soukromí ostatních klientek a bez vyzvání mají zákaz vstupovat do jiných místností, než které jsou určeny pro přijetí návštěv.
9.4.Návštěvy zde nemohou nocovat,sprchovat se,klientkám není dovoleno využívat prádelnu pro praní oblečení osob neubytovaných v AD.
9.5.Pracovnice může znávštěvy vyloučit osobyhrubé,agresivní nebo podnapilé(nebo pod vlivem návykové látky). Zároveň je znávštěvy předem vyloučen partner, který na klientce nebo dětech páchal domácí násilí, které bylo důvodem kpřijetí do azylového domu.
9.6.Délka návštěvje omezena návštěvními hodinami, které jsou o víkendu vrozpětí maximálně dvou hodin. Tento rozsah mohou klientky využít od 9:00do 19:00. Klientky jsou povinny tyto návštěvníhodiny dodržovat.
10.Bezpečí/Bezpečnost
10.1.Kouřenívcelé budově AD je přísně zakázáno(včetně kouření zokna nebo pod oknem). Prokouření je vyhrazeno místo pod pergolou na zahradě azylového domu.VADa jeho bezprostředním okolíplatí přísný zákaz manipulace sotevřeným ohněm a hořlavými látkami.
10.2.Klientky jsou povinny se vpřípadě vyhlášení poplachu, požáru nebo evakuacebudovyříditevakuačním plánem, požárními a poplachovýmisměrnicemi, které jsou vyvěšenynachodbách. Klientka a její děti jsou povinnyvtétosituaci dbát pokynůpracovniceve službě.
10.3.Platí přísný zákazneodborného zasahování do elektrických spotřebičů.
10.4.Pro pracovníkyavšechny ubytovanéplatí přísné dodržování mlčenlivostia zákaz rozšiřováníinformací o ostatních ubytovaných uvnitř i vně azylového domu spolu s informacemi o tom, kdo zdeje nebo bylubytovaný. Podávání informací o ubytovaných osobách cizí osobě je přísně zakázáno.
10.5.Klientkyi pracovnice se vůči ostatním dospělým osobám i dětem chovají vždy tak, aby nedocházelo ke snižování jejich důstojnosti, vytváření nepřátelského, ponižujícího, diskriminačního nebo zneklidňujícího prostředí.
10.6.Platí zákaz užívánítakového množství alkoholu, které by vedlo ke zhoršení komunikace sklientkouneboohrožení osobynebo zanedbání péče o dítě. Platí zákaz užívání omamných nebo návykových látek, stejně jako jejich přechovávánívprostorách azylového domu.Vprostorách AD je zákaz pobytu osob pod vlivem návykové látky. Platí zákaz přechovávání zbranívprostorách azylového domu.
10.7.Chování klientky, kterávykazuje známky požití alkoholunebo jiných omamných látek a vede ke zhoršení komunikace sklientkou nebozanedbání péče o dítě nebo agresivnímu jednání vůči okolí, jedůvodem kprovedení dechové zkoušky na detektoru alkoholu. Situaci vyhodnocuje službu konající pracovníka klientkamá povinnost sekvůli zajištěníbezpečí řídit dle pokynůtohoto pracovníka. Odmítnutí dechové zkoušky,přítomnost alkoholu (v míře nad 0,5‰), nebo chování pod vlivem menšího množství alkoholu, které vede ke zhoršení komunikace sklientkou, zanedbání péče o dítě neboagresivnímu jednání,bude považováno za porušení domovního řádu.
10.8.Pokud chování klientkyvykazuje známky vlivu návykové látky, či vznikne-li podezření, že může být pod vlivem návykové látky, je to důvodem pro provedení orientačního drogového testu zmoči klientky. Situaci vyhodnocuje službu konající pracovníka klientka má povinnost se kvůli zajištění bezpečí řídit pokyny tohoto pracovníka. Pokud klientka odmítne podstoupit drogový test, bude situace posuzována jako fakt, že nemohl být prokázán negativní výsledek testu a jedná se o porušení domovního řádu. Stejně tak se jedná o porušení domovního řádu, pokud výsledek drogového testu bude pozitivní.
10.9.Chovat či dočasně přechovávat domácí či jiná zvířatanenízhygienických důvodů povoleno vcelém areálu. Zákaz se netýká vodících či asistenčních psů.
10.10.Vpřípadě nemoci nemocní omezí styk sostatními ve společných prostorách, aby nedocházelo krozšiřování nákazy.
10.11.Infekční nebo parazitárníonemocnění (např. vši a svrab) je klientka povinnanahlásit ihnedpo zjištění pracovnici a dbát jejích pokynů. Poté platí zákaz pobytuve společných prostoráchvčetně bytových jednotek dalších ubytovanýchaž do plného vyléčení onemocnění.Personál AD nezajišťuje zdravotnickou ani asistenční službu, nezodpovídá za zdravotní stav ubytovaných ani za komplikace a rizika stím spojená.
11.Porušení Domovního řádu
11.1.Porušení Domovního řádu rozlišujeme dle závažnosti na méně závažné porušenía hrubé porušení Domovního řádu.Dle závažnosti klientka obdrží ústní či písemné napomenutí.
11.2.Pracovnice má povinnost provést záznam o každém porušení domovního řádu do záznamuSlužeba písemná upozornění na porušení domovního řádu evidovat.
11.3.Při porušení Domovního řádu méně závažného charakterudochází nejdříve kdomluvě mezi službukonajícípracovnicía ubytovanou osobou. Nerespektování oprávněných připomínek pracovníků a zaopakované porušení Domovníhořádu méně závažného charakterubude uděleno ústní napomenutí.
11.4.Za porušení Domovního řáduse považuje všechno jednání, které je vrozporu sněkterým ustanovením platného Domovního řádu PETRKLÍČ, o.p.s. Zejména se jedná o:
Nedostatečná péče o dítě,
ponechán ídítěte mladšího 6 let v bytové jednotce nebo spol. prostoráchbez dozoru osoby, která o dítě pečuje,
oopakované neuspokojování základních potřeb dítěte vč. hygieny,
oohrožení mravní výchovy dítěte vč. tolerovaného záškoláctvídítěte nebo prostituce matkyodéletrvající nebo opakovaný pobyt matky vnevyhovujícím prostředí pro dítě, které ohrožuje jeho zdravý vývoj,
otolerance kčinnostem dítěte neodpovídajícím jeho věku –kouření,
zneužívání alkoholu nebo návykových látek, krádeže,
prostituce, noční nepřítomnost,školní absenceapod.
Nezaplacení úhrady za pobyt do 25. dne příslušného kalendářního měsíce.
Nedodržování provozních pravidel jednotlivých místností, ničení inventáře AD,neprovedení úkliduspolečných prostor a vyhýbání se povinností súklidem spojeným (vč. zametání sněhu, úklidu prostor zahradynebo prostor před AD).
Nedovolené stěhování nábytku vbytových jednotkách.
Neohlašování příchodu/odchodu svého, dětí nebo návštěvonedodržování návštěvních hodin,ouživatelkou tolerované nevhodné chovánínávštěvy vůči ostatním osobám,onenahlášení absence do 22 hodin pro klientky ubytované bez dětí. Nedoručení omluvy jebráno jako nenahlášení absence,onenahlášení absence do 20 hodin pro klientky pečující o děti. Nedoručení omluvy je bráno jako nenahlášení absence,onávrat po 22 hodině bez předchozí domluvy spracovnicí.
Porušení bezpečnostních předpisů:onedovolené nebo nebezpečné zapojení elektrospotřebičů, oznemožnění ohlášeného přístupu pracovnic do bytové jednotky vodůvodněných případech,opřechovávání zvířat vazylovém domě.
Nedodržování mlčenlivosti,
Opakované rušení noční klidu (doba od 22:00 –6:00)či nadměrný hlukve večerních či ranních hodinách,
Odmítání spolupráce uživatelky se sociální pracovnicí na řešení své sociálně nepříznivé situace: ovyhýbání se společným schůzkámsklíčovou pracovnicíve stanoveném termínu bez předchozí omluvy vodůvodněném případě (nemoc, zaměstnání, soudní řízení, apod.),ovyhýbání se schůzkám klientek bez předchozí omluvy vodůvodněném případě (nemoc, zaměstnání, soudní řízení, apod.)oúmyslné zkreslování a zatajování informací důležitých pro řešení situace klientky (např. zatajování dluhů, trestního řízení vůči ubytované osobě, sociálně-právních věcí vůči ubytovaným dětem).
12.Za hrubé porušení Domovního řádu se považují 3 ústní napomenutí za porušení Domovního řádu nebo jednání v rozporu s ustanovením Domovního řádu.
Jedná se zejména o tyto oblasti:
nezaplacení úhrady za pobytnebo jiných pohledávek vůči AD do konce příslušného kalendářního měsíce,
zanedbání péče o dítě vedoucík ohrožení dítětena zdraví nebo životě,opuštění dítěte matkou (ponechání dítěte v azylovém domě)bez řádné péče a dohledu jiné osoby,
úmyslné neohlášení výskytu infekčního onemocněnía následného neřešení situace,(nebo nedodání lékařského potvrzení o zdravotní způsobilosti kpobytu nejpozději do 14 dní od zahájení pobytu),
odmítnutí dechovézkoušky, pobyt pod vlivem alkoholu v míře nad 0,5‰, chovánípod vlivem menšího množství alkoholu, které vede ke zhoršení komunikace, zanedbání péče o dítě nebo agresivnímu jednání,
pobyt uživatelky pod vlivem návykové látky, odmítnutí klientky podrobit seorientačnímu drogovému testu, přechovávání, užívání či výroba drog vprostorách azylového domu,
přechovávání zbraní vazylovém domě,
porušení požárních předpisů –kouřenímimo vyhrazené prostory,
3 a více denní neomluvená absence klientky,ubytování cizí osoby,či vpuštění cizí osoby do prostor AD bez předchozího souhlasu pracovnice,
poskytnutí informací o ohrožené osobě třetí straně,
úmyslné ničení majetku azylového domu,
manipulace sotevřeným ohněm či hořlavinami, manipulace se zbraněmi,
chování vůčiostatním osobám (včetně personálu AD), které zahrnuje:oslovní nebo fyzické napadení personálu, ostatních klientek nebo jejich dětí,oúmyslné vytváření nepřátelského chování vyvoláváním konfliktů, šířením pomluv, naváděním kpodvodům,okrádeže včetně opakovaných výpůjček věcí jiné klientky nebo zařízení bez jejich souhlasu,opoškozování dobrého jména azylového domu,ošikanaadiskriminační chování.
13.Závěrečná ustanovení
13.1.Tento domovní řád byl projednán a schválen pracovním týmem PETRKLÍČ, o.p.s.
13.2.Domovnířád může být upravován nebo měněn na základě vzniklých potřeb. Projednávání a schvalování navržených změn se provádí vpracovním týmu PETRKLÍČ, o.p.s. Se změnami budou uživatelky vždy obeznámeny.
V Uherském Hradišti, Véskách, dne19.2.2020Bc. Kamila Nekolová, DiS.ředitelka